Geconsolideerde balans

Wat is een geconsolideerde balans?

geconsolideerde balans Een geconsolideerde balans is een samengevoegde balans van meerdere ondernemingen tot één balans. Deze laat hiermee de cijfers van meerdere ondernemingen zien als één onderneming.

De geconsolideerde balans is onderdeel van de jaarrekening van een onderneming met een vennootschapsstructuur, zoals een B.V. of een N.V.

Hoe werkt consolideren?

Een geconsolideerde balans wordt opgesteld voor de hoofdonderneming (moederonderneming) binnen de groep. Hierbij worden alle dochterondernemingen meegenomen in de samengestelde balans.

Het opstellen van deze samengevoegde balans is niet simpelweg het optellen van alle balansposities van alle ondernemingen. Een aantal posten op de balans moeten tegen elkaar worden weggestreept omdat deze de onderlinge verhoudingen tussen de rechtspersonen laten zien.

De volgende posten vallen tegen elkaar weg op een geconsolideerde balans:

  1. De onderlinge deelnemingen tussen de ondernemingen
  2. De rekening courant verhoudingen tussen de ondernemingen

Wanneer is consolidatie verplicht?

Niet alle groepsmaatschappijen zijn verplicht om een geconsolideerde balans te presenteren. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer de hoofdonderneming een zogenaamde ‘micro-onderneming’ of ‘kleine onderneming’ is. Middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen zijn wel verplicht een geconsolideerde balans te publiceren.

  • Een micro-onderneming heeft een balanstotaal van minder dan € 350.000,-, een netto-omzet van niet meer dan € 700.000,- en gemiddeld minder dan 10 medewerkers in dienst.
  • Een kleine onderneming heeft een balanstotaal van minder dan €6 miljoen, een netto-omzet van niet meer dan 12 miljoen en gemiddeld minder dan 50 medewerkers in dienst.
  • Een middelgrote onderneming heeft een balanstotaal van minder dan € 20 miljoen, een netto-omzet van niet meer dan 40 miljoen en gemiddeld minder dan 250 medewerkers in dienst.
  • Op moment dat een onderneming niet valt onder micro, klein of middelgroot is er sprake van een grote onderneming.

Heeft u een BV met een holding en een werkmaatschappij in de categorie micro of klein dan verzorgen wij graag uw jaarwerk.

Het jaarwerk bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Controle van uw boekhouding
  2. Aanvullende boekingen als onderdeel van de jaarafsluiting
  3. Jaarverslagen
  4. VPB aangiftes
  5. Het deponeren van uw jaarcijfers bij de KvK

De kosten voor het verzorgen van het jaarwerk voor een eenvoudige Holding met 1 werkmaatschappij bedragen 750 euro per boekjaar.