Wat doet een boekhouder

Wat doet een boekhouder nu eigenlijk?

Een vraag die wij graag beantwoorden, omdat het onze toegevoegde waarde voor ondernemers goed laat zien is: wat doet een boekhouder? In de eerste plaats zorgen wij voor structuur en overzicht in de administratie. Daarbij hebben wij de benodigde kennis om de administratie te controleren op het juist toepassen van de boekhoudregels en belastingregels.

De volgende werkzaamheden worden door ons uitgevoerd:

  • Verwerken administratie: Het verwerken van alle inkomsten en uitgaven van de onderneming. Dit deel van de administratie kan in veel gevallen ook door de ondernemer zelf worden uitgevoerd. Hiervoor is wel een basiskennis van boekhouden noodzakelijk.
  • Controleren van de boekhouding: Vooral wanneer de verwerking van de administratie door de ondernemer zelf wordt gedaan is controle door een boekhouder noodzakelijk. De boekhouder controleert hierbij op het juist toepassen van de regels van de belastingdienst en algemene boekhoudregels.
  • Verslaglegging: Het opstellen van jaarrekeningen, prognoses en tussentijdse resultaten. Deze zijn voor de ondernemer belangrijk om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van de onderneming. Daarnaast zijn deze verslagen vaak noodzakelijk voor de aanvraag van een krediet of hypotheek.
  • Aangiftes verzorgen: De boekhouder verzorgt bevoordeeld de btw-aangifte / VPB-aangifte en Inkomstenbelasting.
  • Contact met de belastingdienst: Omdat de boekhouder zowel de taal van de ondernemer als de belastingdienst goed spreekt fungeert deze hierin een intermediarsrol. Daarbij hebben wij een snellere ingang bij de belastingdienst.
  • Advies: Met een brede kennis van zaken van diverse financiële zaken kunnen wij antwoord geven op vele ondernemersvragen. Daarbij geven wij ook gevraagd en ongevraagd advies, gebaseerd op de boekhouding.

Zelf de boekhouding doen of uitbesteden?

wat doet een boekhouderMet de moderne online boekhoudpakketten van tegenwoordig is het verwerken van de administratie voor veel ondernemers prima zelf te doen. Tenminste wanneer je beschikt over een zekere basis aan boekhoudkundige kennis. Maar de boekhouding voeren is meer dan alleen maar het verwerken van de inkomsten en uitgaven.

Zaken waarvoor je misschien toch een boekhouder zou moeten overwegen zijn o.a.:

  • Het correct toepassen van de regels van de omzetbelasting
  • Het opsporen en corrigeren van fouten in de boekhouding
  • De aangiftes btw en inkomstenbelasting
  • De investeringsaftrek
  • Kleine ondernemersregeling
  • btw privégebruik
  • Geheel of gedeeltelijk aftrekbare kosten

Heb jij ondersteuning nodig bij jouw administratie? Je kunt altijd even contact met ons opnemen.