Hoe werkt afschrijven?
Dit zijn de regels voor het afschrijven van bedrijfsmiddelen
Wanneer je grote uitgaven doet voor je bedrijf is dit niet automatisch een post die in aanmerking komt voor afschrijving. Maar hoe werkt afschrijven dan wel? De regel is dat het een aanschaf betreft voor een product voor meer dan 450 euro dat langere tijd meegaat. Zijn de kosten lager of is het een uitgave voor een dienst dan kun je dit niet afschrijven en boek je het rechtstreeks als kosten.
Afschrijven inclusief bijkomende kosten
Wanneer je bijvoorbeeld een machine van 10.000 euro hebt aanschaft voor je bedrijf en deze wordt bezorgd en geïnstalleerd door een andere partij voor 1.500 euro. Dan mag je de machine opnemen voor een totaalbedrag van 11.500 euro.
Afschrijving verwerking in de boekhouding
Bij aanschaf van het bedrijfsmiddel boek je dit op de balans (debet) onder hardware / inventaris / gebouwen / etc.
De afschrijving boek je per jaar / kwartaal / maand als afschrijvingskosten (V&W). De afschrijving gaat ten laste van de bezitting op de balans, waardoor deze steeds minder waarde op de balans vertegenwoordigd.
Voorbeeld boeking afschrijving:
Afschrijvingskosten hardware 500 (v&w rekening)
Aan Hardware 500 (balans rekening)
Hoe werkt de afschrijvingstermijn?
Standaard wordt afgeschreven in 5 jaar (60 maanden). Voor sommige artikelen is echter duidelijk dat deze minder lang of juist veel langer meegaan – zoals bijvoorbeeld een mobiele telefoon (meestal 2 jaar) of een gebouw (10 jaar) – deze mogen sneller worden afgeschreven.
Hulp nodig bij uw afschrijvingen?
Heeft u vragen over het aanmaken van bedrijfsmiddelen (vaste activa) en een afschrijfschema in de boekhouding? Wij helpen u graag met uw boekhouding en het correct toepassen van de regels voor afschrijving van bedrijfsmiddelen. Wij nodigen u graag uit om contact met ons op te nemen.