Wat doet een boekhouder
Wat doet een boekhouder nu eigenlijk?
Wat doet een boekhouder? Een vraag die wij graag beantwoorden, omdat het onze toegevoegde waarde voor ondernemers goed laat zien. In de eerste plaats zorgen wij voor structuur en overzicht in de administratie. Daarbij hebben wij de benodigde kennis om de administratie te controleren op het juist toepassen van de boekhoudregels en belastingregels.
De volgende werkzaamheden worden door ons uitgevoerd:
- Verwerken administratie: Het verwerken van alle inkomsten en uitgaven van de onderneming. Dit deel van de administratie kan in veel gevallen ook door de ondernemer zelf worden uitgevoerd. Hiervoor is wel een basiskennis van boekhouden en belastingen noodzakelijk.
- Controleren van de boekhouding: Vooral wanneer de verwerking van de administratie door de ondernemer zelf wordt gedaan is controle door een boekhouder noodzakelijk. Danhof Finance controleert hierbij op het juist toepassen van de regels van de belastingdienst en algemene boekhoudregels. Waar dat kan corrigeren wij de administratie en laten wij jou weten wat er fout is gegaan om zo fouten in de toekomst te voorkomen.
- Verslaglegging: Het opstellen van jaarrekeningen, prognoses en tussentijdse resultaten. Deze zijn voor de ondernemer belangrijk om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van de onderneming. Daarnaast zijn deze verslagen vaak noodzakelijk voor de aanvraag van een krediet of hypotheek.
- Aangiftes verzorgen: De boekhouder verzorgt bevoordeeld de btw-aangifte / VPB-aangifte en Inkomstenbelasting.
- Contact met de belastingdienst: Omdat de boekhouder zowel de taal van de ondernemer als de belastingdienst goed spreekt vervult deze hierin de rol van intermediair. Daarbij hebben wij een snellere ingang bij de belastingdienst en de kennis en ervaring om tot goede oplossingen te komen.
- Advies: Met een brede kennis van zaken van diverse financiële zaken kunnen wij antwoord geven op vele ondernemersvragen. Daarbij geven wij ook gevraagd en ongevraagd advies, gebaseerd op de boekhouding.
Zelf de boekhouding doen of uitbesteden?
Met de moderne online boekhoudpakketten van tegenwoordig is het verwerken van de administratie voor veel ondernemers prima zelf te doen. Tenminste wanneer je beschikt over voldoende kennis van boekhouden en belastingzaken. Want de boekhouding voeren is meer dan alleen maar het verwerken van de inkomsten en uitgaven. Als boekhouder bestaat ons dagelijkse werk niet alleen maar ui het verwerken van de administratie. Veel van onze tijd wordt ook besteedt aan het beantwoorden van vragen en geven van advies aan onze klanten. Wanneer dit nodig is nemen wij contact op met de belastingdienst om specifieke zaken te bespreken. Via onze ingang bij de belastingdienst als intermediair kunnen wij snel duidelijkheid scheppen bij complexe vragen. Ook wanneer er schriftelijk een verzoek of wijziging ingediend moet worden bij de belastingdienst kunnen wij daarin ondersteunen.
Waarom dan toch een boekhouder?
Zaken waarvoor je misschien toch een boekhouder zou moeten overwegen zijn o.a.:
- Het correct toepassen van de regels van de omzetbelasting
- Het opsporen en corrigeren van fouten in de boekhouding
- De aangiftes btw en inkomstenbelasting
- De investeringsaftrek
- Kleine ondernemersregeling
- btw privégebruik
- Geheel of gedeeltelijk aftrekbare kosten
Heb jij ondersteuning nodig bij jouw administratie? Bekijk dan onze diensten.